Inom friidrotten ryms många olika sporter som till exempel kula, stavhopp och löpning. Dessa sporter ställer helt olika krav på utövaren vilket gör att det inte finns någon som kan tävla på elitnivå i alla friidrottsgrenar. Istället fokuserar idrottaren på en gren inom friidrotten för att bli bäst på den. Löpning inom friidrott består av tävlingar på sträckor från 60 meter upp till maraton. Även de som satsar på löpning specialiserar sig på en viss distans eftersom träningen för de korta sträckorna jämfört med de långa skiljer sig åt i stor utsträckning.

Att vara fysisk aktiv och idrotta leder till bättre välmående och hälsa men hård träning kan ibland leda till överbelastningsskador eller artros i knä även om artros oftast drabbar de som är äldre och stillasittande. Om du har artros är det viktigt att söka behandling hos professionella fysioterapeuter och hos Joint Academy kan du få behandling via mobilen på ett enkelt sätt.

Längre löpdistanser

Distanser från 600 meter och upp till ungefär 2000 meter brukar kallas för medeldistanslöpning även om en del anser att även 5000 meter bör räknas till medeldistans. Medeldistanslöparna behöver vara både uthålliga och snabba vilket innebär att träningen består av en kombination av både långa pass och korta intervaller samt tung styrketräning.

Långdistanslöpning ställer stora krav på uthållighet hos utövarna vilket innebär att löpare som satsar på denna distans ofta har stort fokus på att samla ihop många mil varje vecka. Det är inte ovanligt med veckor som innehåller 17 till 20 mils löpning hos eliten inom långdistans. Inom lågdistanslöpning dominerar idag Kenya och andra afrikanska länder stort och många spekulerar i om det har att göra med att de har rätt genetiska förutsättningar eller om det beror på att barn i dessa länder är mer aktiva under sin uppväxt än i andra länder där barnen blir skjutsade till både skola och idrottsaktiviteter.

Kortare löpdistanser

Distanser mellan 60 och 400 meter brukar benämnas som sprintlöpning och träningen inför dessa grenar kräver ett helt annat upplägg än för längre sträckor. Tung styrketräning och mycket snabba korta intervaller är grunden i träningen. Även plyometrisk träning förekommer ofta i sprintträningen vilket innebär olika hoppövningar som förbättrar spänst och explosivitet. En sprintlöpare har ofta en muskulös och kraftfull kropp till skillnad från löpare på längre distanser som är smalare och mer uthålliga.

Löpargrenarna inom friidrotten hör till de mest populära grenarna och både 100 meters finalen och finalerna på de längre sträckorna lockar ofta stor publik och TV-sänds. De bästa atleterna inom löpning får enorm uppmärksamhet och blir ofta världsstjärnor. Det stora intresset beror troligen på att det är så många länder som har möjlighet att träna löpgrenarna till skillnad från exempelvis diskus eller stavhopp som ställer högre krav på anläggningar och rätt utrustning.

Author jim
Published
Views 14