Om du behöver ta tag i din hälsa är den lokala idrottsföreningen ett bra ställe att börja på. Det är många som kämpar med att röra på sig och äta hälsosammare, och då kan det underlätta att delta i en organiserad sport.

Vilken idrott?

Det spelar egentligen ingen roll vilken idrott som du väljer, så länge som du rör på dig och tycker att det är roligt. Det finns ett talesätt att iden bästa motionen är den motion som blir av/i, så du bör utgå från vilka motionsformer som du genuint tycker om. Att åka skidor är allsidigt och ger både styra och kondition, men om du föredrar att spela golf, så bör du satsa på golf. Många gånger påverkas vi av vad våra vänner håller på med, då det är enklare att börja träna om man kan följa med en kompis. Det kan också vara klokt att tänka igenom vilka idrotter som fungerar praktiskt i livet: vilka tider och dagar som fungerar, hur långt som du behöver åka och om du verkligen kommer att tycka om sporten mitt i smällkalla vintern. Du bör tänka igenom vilken idrott som du ska satsa på utifrån hela ditt liv och hur det fungerar med både familj och arbete.

Investera i din hälsa

Att ta tag i hälsan är inte bara en fysisk investering, utan faktiskt också en ekonomiskt. Ju hälsosammare och friskare som du är, desto mer kan du arbeta och må bra på sikt. Det är dyrt att vara sjuk, både inkomstbortfall, mediciner och resor – förutom att det också är tråkigt. Därför är det klokt att börja ta hand om hälsan redan idag och utifrån de förutsättningar som du har. Tänk på att tiden som du lägger ner på hälsa och idrott är som en investering i ett företag. Ett företag måste satsa, våga ta risker och investera smart, detsamma gäller dig och din hälsa. Om du vill uppnå dina drömmer måste du arbeta och kanske även ta lån utan uc för att gå framåt i livet – detsamma gäller din syn på att bygga kondition och äta hälsosam mat.

Det som är bra med idrottsföreningar är att du inte behöver klara av hela hälsoprojektet på egen hand. Det är många som är i din situation och som behöver andra för att orka sig ut i skidspåret, till gymmet, promenera eller jogga en dimmig kväll i november eller för att spela basket i en korpförening. I de flesta klubbar finns det olika nivåer på motionärerna och nästan alla har någon slags nybörjarklass. Om du är sugen på att pröva på till exempel tennis eller pingis, hör med din lokala klubb om du får komma och testa. Det första steget kan kännas jobbigt, men de flesta klubbar blir bara glada över nya utövare. För många börjar det som ett hälsoprojekt, men mynnar ut till att bli en livsstil med både glädje, bättre hälsa och nya vänner.

Author jim
Published
Categories Uncategorised
Views 112